SELAMAT MELAYARI BLOG SAYA......

TOPIK: MASYARAKAT MALAYSIA

Wednesday 19 October 2011

MASYARAKAT MALAYSIA

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

                  MATA PELAJARAN:KAJIAN TEMPATAN
                  TAHUN                      : 4 Pintar
                  TAJUK
                                       Topik 2   :  Kejiranan
                                      Subtopik :   2.1 Perihal Jiran
                                                         ( C ) Cara Hidup
                                                              ( ii  )  Agama dan Kepercayaan
                                                                 ( iii )  Hari Kebesaran dan Perayaan
                    OBJEKTIF                     : 
                                                            Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat:
                                                      a)     Menyatakan jenis-jenis perayaan bagi jiran.
                                                     
                                 b)Memperoleh maklumat berkaitan dengan agama dan
                                                       kepercayaan yang dianuti oleh penduduk setempat atau jiran.  
MASA           :                                    60 MINIT                     

HASIL PEMBELAJARAN:                                                                                                  

   Aras 1
Ø  Menyatakan agama, kepercayaan dan hari kebesaran yang dirayakan oleh jiran.

   Aras 2
Ø  Menceritakan jenis agama dan kepercayaan , hari kebesaran dan perayaan jiran yang berlainan keturunan.

   Aras 3
Ø  Mengklasifikasikan agama dan kepercayaan , dan hari kebesaran jiran murid.

                                   






Aktiviti Guru

Aktiviti Pelajar
       
            SET INDUKSI ( Movie ):
  1. Guru menayang movie yang mengenai Hari Paya Puasa.
  2. Guru menanya soalan yang berkaitan dengan movie yang ditayang.
(i)                 Apakah persediaan yang perlu dibuat  sebelum Hari Raya Puasa?
(ii)               Dimanakah penganut agama Islam perlu kunjungi semasa Hari Raya Puasa?

       SET INDUKSI:
  1. Murid-murid menonton tayangan.
  2. Murid-murid menjawab soalan yang ditanya oleh guru berdasarkan tayangan.

           LANGKAH I : ( Penerangan )
  1. Guru memaparkan slaid BBM dalam bentuk MS Power Point.
  2. Guru memberi penjelasan tentang kaum-kaum yang terdapat di Malaysia di samping menunjukkan gambar dalam bentuk slaid MS Power Point.
  3. Guru menunjukkan gambar rajah yang telah dipautkan dengan gambar-gambar atau penjelasan semasa proses P&P dijalankan.


     LANGKAH I
Murid-murid memberi tumpuan ketika
guru  menerang.

       LANGKAH 2 ( Aktiviti Kumpulan ) :
1.        Guru membahagikan murid-murid kepada 5 orang dalam satu kumpulan supaya membentukan 8 kumpulan.
2.        Guru menunjukan slaid yang telah dialamatkan dengan Laman Web yang tertentu.
3.        Memberi tunjuk ajar agar murid-murid dapat melayani laman web yang telah ditentukan.
4.        Guru meminta murid-murid memuat turun maklumat atau gambar yang penting serta berkaitan di dalam Folder mereka masing-masing untuk menghasilkan port folio kumpulan yang berkaitan dengan perayaan. ( Tajuk / perayaan boleh dipilih sesuka sendiri. )

5.        Guru meminta murid-murid menghantar tugasan pada tarikh yang ditetapkan       ( satu minggu ) dalam bentuk buku skrap  
       atau dalam bentuk perisian
     LANGKAH 2
  1. Murid-murid membentukan kumpulan.
  2. Murid-murid mengklik tetikus untuk membuka laman web yang telah ditentukan.
  3. Murid-murid melayani laman web.
  4. Murid-murid memuat turun maklumat-maklumat atau gambar-gambar yang berkaitan.
  5. Murid-murid berbincang tajuk yang perlu dipilih.
  6. Murid-murid bekerjasama memcari maklumat.

LANGKAH 3 ( Aktiviti Induvidu ) :
  1. Guru menunjukkan lembaran kerja menerusi MS Excel.
  2. Guru-guru meminta murid-murid menyiapkan latihan pengukuhan.
  3. Guru menunjukkan slaid agar murid-mrid dapat menjawab soalan didalamnya. Slaid yang ditunjukkan akan memberi balasan walaupun jawapan salah ataupun betul.

LANGKAH 3 :
  1. Murid-murid diminta membuat lembaran kerja yang disediakan dalam bentuk perisian Excel.
  2. Murid-murid boleh mencetak soalan dan lembaran kerja.

  1. Guru membuat ringkasan kepada  topik-topik yang telah dijelas.
  2. Guru meminta menghantar jawapan melalui e-mail kepada guru ( e-mail address telah ditujukkan ) dimana merujuk kepada soalan-soalan yang ditanya.
  3. Guru menyemak jawapan melalui e-mail.

PENUTUP :
  1. Murid-murid memberi balasan.
  2. Murid-murid menjawab soalan dan menghantar jawapan melalui e-mail kepada guru.



No comments:

Post a Comment